Przejdź do Facebooka

Ostatnio komentowane

Sponsorzy

Grupowe zajęcia socjoterapeutyczne

Socjoterapia jest procesem psychokorekcyjnym, leczniczym, ukierunkowanym głównie na eliminowanie lub zmniejszanie poziomu zaburzeń zachowania, zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Jest ona formą pomocy psychologicznej, która stanowi formę pośrednią pomiędzy psychoterapią a psychoedukacją i treningiem interpersonalnym. Ma ona postać ustrukturalizowanych spotkań grupowych, które służą realizacji celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych. Źródłami zmian mają być korekcyjne doświadczenia i odreagowanie emocjonalne. Odpowiednio dobrane ćwiczenia, zadania i zabawy pozwalają uczestnikom wyćwiczyć i wypróbować w bezpiecznych warunkach nowe sposoby zachowania.

 

Cele programu:

 

1) Cele edukacyjne:

  • poszerzanie wglądu i wiedzy o samym sobie,

  • zwiększenie rozumienia mechanizmów społecznych,

  • uczenie się rozpoznawania emocji,

  • wyrażanie ich zgodne z zasadami funkcjonowania społecznego,

  • poznanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi uczuciami,

  • uczenie się pełnienia określonych ról społecznych,

  • uczenie się rozwiązywania konfliktów interpersonalnych,

  • nabywanie umiejętności skutecznej komunikacji.

 

2) Cele rozwojowe:

  • zaspokajania potrzeb istotnych na danym etapie rozwoju,

  • zapewnienie poczucia przynależności do grupy oraz akceptacji,

  • rozwój empatii,

  • uświadomienie własnych trudności i ograniczeń, a także własnego potencjału i możliwości zmiany.

 

3) Cele terapeutyczne:

  • odreagowanie napięć emocjonalnych,

  • kontrolowanie swoich stanów emocjonalnych,

  • hamowanie reakcji agresywnych,

  • zwiększenie poziomu otwartości,

  • dostarczenie doświadczeń korekcyjnych,

  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,

  • ćwiczenie nowych sposobów zachowania oraz nabycia nowych umiejętności interpersonalnych, takich jak: asertywność, podejmowanie decyzji, szukanie wsparcia i pomocy, skuteczna komunikacja, współpraca.

 

Zajęcia mają charakter ustrukturalizowany, każde z nich ma swój cel szczegółowy, podporządkowany celom ogólnym oraz rodzaje aktywności służące jego osiągnięciu. Każde ze spotkań przebiega według schematu:

  1. Rytualne powitanie będące informacją o rozpoczęciu zajęć i podzielenie się informacjami na temat wydarzeń mających miejsce przed zajęciami, bądź na temat stanu emocjonalnego uczestników.

  2. Zastosowanie gier i zabaw wyciszających lub energetyzujących w zależności od nastroju grupy.

  3. Zastosowanie gier i ćwiczeń psychokorekcyjnych, edukacyjnych lub rozwojowych – istotą tej części zajęć jest zdobywanie doświadczeń emocjonalnych i poznawczych.

  4. Podsumowanie /ocena każdego ćwiczenia jest elementem niezbędnym. Skłania ona do nazwania i wyrażania własnych odczuć i spostrzeżeń, dostrzegania związków między wydarzeniami w grupie a życiem codziennym.

  5. Zajęcia kończone są rundką i rytualnymi pożegnaniami.

 

Całe zajęcia przebiegają zgodnie z zasadami ułożonymi i zaakceptowanymi przez samych uczestników, które mają na celu porządkowanie zajęć i osiągnięcie zamierzonych celów socjoterapeutycznych, ale także przede wszystkim zapewnienie uczestnikom poczucia bezpieczeństwa.

Zajęcia trwają jedną godzinę zegarową i odbywają się raz w tygodniu. Uczestnicy podzieleni są na kilkuosobowe grupy (3-5), każda z nich ma określony dzień tygodnia i godzinę, o której się spotyka. Osobą prowadzącą zajęcia jest psycholog Domu Dziecka.

 

Zostaw odpowiedź

 


7 + 4 =

 

Dodane komentarze

  1. Paulina

    21 grudnia 2016 o godz. (18:53)

    jestem chetna



bottom