Ostatnio komentowane
-
Pisze Marysia w wpisie:
Święta Bożego Narodzenia tuż… -
Pisze Robert w wpisie:
Festyn „Motoryzacyjny Dzień Dziecka” -
Pisze Wiesław w wpisie:
Program „Przygotowa... -
Pisze user w wpisie:
Program profilaktyczny „Bezpieczny Internet” -
Pisze antoni w wpisie:
Wystawa w Komodzie
Sponsorzy
Grupowe zajęcia socjoterapeutyczne
Socjoterapia jest procesem psychokorekcyjnym, leczniczym, ukierunkowanym głównie na eliminowanie lub zmniejszanie poziomu zaburzeń zachowania, zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Jest ona formą pomocy psychologicznej, która stanowi formę pośrednią pomiędzy psychoterapią a psychoedukacją i treningiem interpersonalnym. Ma ona postać ustrukturalizowanych spotkań grupowych, które służą realizacji celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych. Źródłami zmian mają być korekcyjne doświadczenia i odreagowanie emocjonalne. Odpowiednio dobrane ćwiczenia, zadania i zabawy pozwalają uczestnikom wyćwiczyć i wypróbować w bezpiecznych warunkach nowe sposoby zachowania.
Cele programu:
1) Cele edukacyjne:
-
poszerzanie wglądu i wiedzy o samym sobie,
-
zwiększenie rozumienia mechanizmów społecznych,
-
uczenie się rozpoznawania emocji,
-
wyrażanie ich zgodne z zasadami funkcjonowania społecznego,
-
poznanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi uczuciami,
-
uczenie się pełnienia określonych ról społecznych,
-
uczenie się rozwiązywania konfliktów interpersonalnych,
-
nabywanie umiejętności skutecznej komunikacji.
2) Cele rozwojowe:
-
zaspokajania potrzeb istotnych na danym etapie rozwoju,
-
zapewnienie poczucia przynależności do grupy oraz akceptacji,
-
rozwój empatii,
-
uświadomienie własnych trudności i ograniczeń, a także własnego potencjału i możliwości zmiany.
3) Cele terapeutyczne:
-
odreagowanie napięć emocjonalnych,
-
kontrolowanie swoich stanów emocjonalnych,
-
hamowanie reakcji agresywnych,
-
zwiększenie poziomu otwartości,
-
dostarczenie doświadczeń korekcyjnych,
-
wzmacnianie poczucia własnej wartości,
-
ćwiczenie nowych sposobów zachowania oraz nabycia nowych umiejętności interpersonalnych, takich jak: asertywność, podejmowanie decyzji, szukanie wsparcia i pomocy, skuteczna komunikacja, współpraca.
Zajęcia mają charakter ustrukturalizowany, każde z nich ma swój cel szczegółowy, podporządkowany celom ogólnym oraz rodzaje aktywności służące jego osiągnięciu. Każde ze spotkań przebiega według schematu:
-
Rytualne powitanie będące informacją o rozpoczęciu zajęć i podzielenie się informacjami na temat wydarzeń mających miejsce przed zajęciami, bądź na temat stanu emocjonalnego uczestników.
-
Zastosowanie gier i zabaw wyciszających lub energetyzujących w zależności od nastroju grupy.
-
Zastosowanie gier i ćwiczeń psychokorekcyjnych, edukacyjnych lub rozwojowych – istotą tej części zajęć jest zdobywanie doświadczeń emocjonalnych i poznawczych.
-
Podsumowanie /ocena każdego ćwiczenia jest elementem niezbędnym. Skłania ona do nazwania i wyrażania własnych odczuć i spostrzeżeń, dostrzegania związków między wydarzeniami w grupie a życiem codziennym.
-
Zajęcia kończone są rundką i rytualnymi pożegnaniami.
Całe zajęcia przebiegają zgodnie z zasadami ułożonymi i zaakceptowanymi przez samych uczestników, które mają na celu porządkowanie zajęć i osiągnięcie zamierzonych celów socjoterapeutycznych, ale także przede wszystkim zapewnienie uczestnikom poczucia bezpieczeństwa.
Zajęcia trwają jedną godzinę zegarową i odbywają się raz w tygodniu. Uczestnicy podzieleni są na kilkuosobowe grupy (3-5), każda z nich ma określony dzień tygodnia i godzinę, o której się spotyka. Osobą prowadzącą zajęcia jest psycholog Domu Dziecka.
Paulina
21 grudnia 2016 o godz. (18:53)
jestem chetna