Ostatnio komentowane
-
Pisze Marysia w wpisie:
Święta Bożego Narodzenia tuż… -
Pisze Robert w wpisie:
Festyn „Motoryzacyjny Dzień Dziecka” -
Pisze Wiesław w wpisie:
Program „Przygotowa... -
Pisze user w wpisie:
Program profilaktyczny „Bezpieczny Internet” -
Pisze antoni w wpisie:
Wystawa w Komodzie
Sponsorzy
Program „Przygotowanie do samodzielności”
Usamodzielnienie wychowanków stanowi docelowe zadanie naszej placówki. Przygotowanie ich do pracy i uczestnictwa w życiu społecznym obejmuje szeroki zakres działań uświadamiających im rolę i wartość pracy, wyrabiających motywację do uczestniczenia w niej, wdrażających do samoobsługi i gospodarności, rozwijających sprawność i nawyk pracy oraz umiejętności współdziałania z innymi ludźmi. Przygotowanie do usamodzielnienia jest pracą ciągłą. Już od najmłodszych lat uczymy dzieci samodzielnego wykonywania czynności dnia codziennego. Wychowawcy umożliwiają wychowankom, w miarę ich rozwoju, coraz większą swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących ich osoby, w rozwiązywaniu codziennych problemów oraz włączeniu do współdecydowania o sprawach grupy, do której należą. Przygotowanie podopiecznych do dorosłego życia wymaga także prawidłowego rozwijania ich życia uczuciowego, wyrabiania kultury obcowania między chłopcami i dziewczętami, zamiłowań opiekuńczych, umacniania więzi z własną rodziną, przekonania o walorach, jakie daje człowiekowi dobrze wykonana praca zawodowa, budzenie aspiracji w tym zakresie, pomagania w znalezieniu odpowiedzi na pytania: kim chcę być i co zdziałać w życiu?Kształtowanie postaw wychowanków w tym zakresie, poza codziennymi oddziaływaniami wychowawców, ma także na celu tzw. „Grupa usamodzielniania”, w której zajęciach biorą udział wszyscy wychowankowie, którzy ukończyli 16 rok życia.
Do celów programu należą:
-
Nabycie umiejętności wyrażania własnych uczuć i poglądów w sposób nie naruszający granic innej osoby oraz bez użycia agresji.
-
Nabycie umiejętności samodzielnego decydowania o rzeczach ważnych oraz świadomego podejmowania decyzji dotyczących ważnych spraw życiowych.
-
Przygotowanie wychowanków do pełnienia ról społecznych np. roli matki, ojca, męża, żony, pracownika, pracodawcy.
-
Nauka poruszania się po instytucjach użyteczności publicznej oraz nabycie umiejętności w zakresie przydziału lokalu, meldowania się, wydawania dokumentów, pomocy materialnej itp.
-
Pomoc wychowankom w poznaniu oczekiwań zawodowych, do których dążą w życiu oraz możliwości, które są w stanie rzeczywiście osiągnąć.
-
Samodzielne poruszanie się po rynku pracy.
-
Nauka organizowania kuchni, przygotowywania potraw, układania jadłospisu, kupowania i przechowywania artykułów żywnościowych, posługiwania się sprzętem kuchennym, estetyki podawanych potraw.
-
Nauka posługiwania się artykułami gospodarstwa domowego (pralka, suszarka, żelazko itp.), zapoznanie z zasadami segregacji odzieży, dostosowywania temperatury i środków piorących.
-
Nabycie odpowiedniej wiedzy w zakresie bezpieczeństwa podczas posługiwania się urządzeniami elektronicznymi, narzędziami, podczas wykonywania drobnych prac domowych.
-
Wyrobienie w wychowankach nawyku o dbanie o swoje zdrowie oraz nabycie umiejętności rozmawiania z lekarzem o swoim stanie zdrowia.
-
Zaznajomienie z głównymi zasadami udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
-
Samodzielne planowanie i gospodarowanie posiadanymi środkami finansowymi oraz czasem.
Program realizowany jest zarówno na terenie placówki, jak i poza nią. Zajęcia organizowanie są w formie cyklu spotkań z psychologiem i pedagogiem, wizyty w Urzędzie Miasta, spotkania z członkiem Komisji Mieszkaniowej oraz pracownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, wizyty w Powiatowym Urzędzie Pracy, spotkań z doradcą zawodowym, a także lekarzem, pielęgniarką i ratownikiem medycznym oraz cykl zajęć prowadzonych przez pracowników placówki (wychowawców, kucharki, intendentkę).
Aktualizacja 2020
W tym roku wznowiliśmy cykl spotkań nt. wdrażania do samodzielności.
Spotkania te mają na celu ułatwić naszym starszym koleżankom i kolegom start w dorosłe, samodzielne życie. Tematy, które „przepracowują” z nami nasza pani dyrektor, nasi wychowawcy, pedagog, psycholog i pracownik socjalny:
-
Wdrażanie do podejmowania samodzielnych decyzji i ponoszenia odpowiedzialności za ich skutki.
-
Wdrażanie do samodzielnego załatwiania własnych spraw urzędowych.
-
Przygotowywanie jadłospisów.
-
Kupowanie artykułów żywnościowych (ilościowo, jakościowo).
-
Posługiwanie się sprzętem kuchennym
-
Utrzymywanie w czystości miejsca przygotowania i spożywania posiłków-wykorzystanie odpowiednich środków czystości
-
rozszerzanie wiadomości o potrzebach żywieniowych człowieka dla jego prawidłowego rozwoju w poszczególnych fazach życia
-
Załatwianie formalności związanych z uzyskiwaniem mieszkania, pracy, pomocy materialnej.
-
Współdziałanie w grupie, wspólna odpowiedzialność za wykonywaną pracę i powierzone zadania.
-
Wypełnianie druków, formularzy, nauka pisania podań, życiorysów, załatwianie formalności biurowych w urzędach, instytucjach, zakładach pracy.
-
Wyrabianie postaw interpersonalnych tj. poczucia własnej wartości, samoakceptacji, wyrażanie własnych uczuć i poglądów, obrona swoich spraw, zachowań asertywnych i pozytywnej autoprezentacji.
-
Prowadzenie gospodarstwa domowego, regulowanie należności, gospodarowanie budżetem domowym.
-
Prowadzenie gospodarstwa domowego, dokonywanie drobnych napraw, gdzie szukać pomocy fachowców.
-
Prowadzenie gospodarstwa domowego, pranie, segregacja odzieży, dobór środków piorących.
Wiesław
11 września 2020 o godz. (08:01)
Dzień dobry
Zapraszam do odwiedzenia strony: fundacjaludwik.pl oraz do kontaktu e-mail
Pozdrawiam